Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK) Canto Ostinato

Canto Ostinato

Datum vrijdag 21 juni 2024
Aanvangstijd 20:30
Locatie Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK)
Uitvoerenden

Geerten van de Wetering (orgel)
Matthijs Koene (panfluit)
Beate Loonstra (harp)

Programma

Ga de midzomernacht in op de ontspannen klanken van Canto Ostinato! Canto Ostinato is uitgegroeid tot een klassieker en een van de meest populaire Nederlandse composities. Vorig jaar presenteerde Podium21 een uitvoering in een niet eerdere vertoonde bezetting met orgel, harp en panfluit. Vanwege het grote enthousiasme toen vindt dit jaar opnieuw een uitvoering in deze bezetting plaats, op de langste dag van het jaar! Extra bijzonder is dat er bovendien een nieuw werk deze avond in première zal gaan: de veelbelovende componiste Celia Swart schreef een nieuw werk voor orgel en panfluit, Shifting presence. Dit werk zal als ‘prelude’ op Canto Ostinato klinken. Kortom: een bijzondere midzomeravond!

Er zijn bij deze uitvoering naast gewone zitplaatsen een beperkt aantal zitzakplaatsen beschikbaar voor het publiek. Zo kunt u zich liggend in een zitzak laten onderdompelen in de rustgevende klanken van Canto Ostinato!

 

Meer informatie over de uitvoerenden

Geerten van de Wetering (1985) is organist van de Kloosterkerk in Den Haag, dirigent van het Woerdens Kamerkoor en artistiek adviseur van Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en Podium21. Naast solistische optredens combineert hij het orgel veelvuldig met andere kunstvormen, zoals film, dans, elektronische muziek of video-art. Met de in 2021 door hem geïnitieerde stichting Podium21 weet hij met veelzijdige programma’s en samenwerkingen het orgel aan een breed publiek te presenteren.
Improvisatie en hedendaagse muziek vormen een belangrijk onderdeel van zijn spel. In 2018 won hij het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem, eerder was hij finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). Geerten werkte mee aan tientallen premières van nieuwe werken, zowel solo als in ensembleverband, van o.a. componisten Kate Moore, Klaas de Vries, Oene van Geel en Willem Boogman. Hij is als organist verbonden aan het Herz Ensemble en de Residentie Bach Ensembles, waarmee hij o.a. de maandelijkse Bachcantatediensten in de Haagse Kloosterkerk uitvoert. Geerten concerteert in binnen- en buitenland en werkt geregeld mee aan radio- en CD-opnames. In 2018 verscheen zijn eerste solo-cd, die in de pers enthousiast ontvangen werd. Ook componeert en arrangeert hij, recent zijn enkele werken van hem uitgegeven.

Geerten studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel volgde hij een postgraduale aan de Universität der Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Daarnaast ontving hij lessen van Ansgar Wallenhorst (improvisatie) en Wiecher Mandemaker (koordirectie).

Matthijs Koene wordt internationaal gezien als een van de belangrijkste panfluitisten van zijn tijd. Zijn visie en speelwijze hebben de technische en expressieve mogelijkheden van zijn instrument enorm uitgebreid en is grensverleggend. Hierdoor is de panfluit erin geslaagd een entree te maken in de klassieke muziekwereld.

Het repertoire van Matthijs omvat werken van de vroege renaissance tot aan de 21e eeuwse muziek. Hij heeft veel componisten geïnspireerd om stukken voor panfluit te schrijven. Tot nu toe zijn er meer dan 200 nieuwe creaties gegenereerd, voornamelijk gewijd aan Matthijs: Solowerken, in kamermuziek, met orgel, als onderdeel van ensemble en soloconcerten. Veelal ontstaan uit diepgaande samenwerkingen met componisten als: Roderik de Man, Daan Manneke, Calliope Tsoupaki, Klaas de Vries, Theo Loevendie, Fabio Nieder, Martijn Padding en Klas Torstensson.

Matthijs heeft verschillende prijzen ontvangen, waaronder de Vriendenkrans van het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam (2003). In 2006 won hij de IBLA Grote Prijs. Onlangs ontving de cd ‘La Flute de Pan & Quintettes’ van Jean Cras een Diapason d ‘Or.

Enkele succesvolle optredens op toonaangevende podia zijn het Concertgebouw Amsterdam, De Doelen Rotterdam, Carnegie Hall New York en het Auditori Barcelona.

Matthijs kreeg zijn eerste panfluitlessen op 7-jarige leeftijd en sloot zijn studie aan het Conservatorium van Amsterdam af met onderscheiding. Kort daarna, in 2005, werd hij benoemd tot hoofdvakdocent panfluit aan hetzelfde instituut.

Aankomend project is de voltooiing van een panfluit in samenwerking met de Nederlandse orgelbouwer Flentrop, gefinancierd door het Nationaal Fonds voor Muziekinstrumenten. Daarnaast werkt Matthijs aan een solo-album met werken van Gubaidulina, Kagel, Pousseur Reich en Stockhausen.

Beate Loonstra en de harp: ‘a match made in heaven’. Spelend vanaf haar zesde jaar, studeerde Beate in 2017 haar mastergraad summa cum laude af bij Erika Waardenburg aan het Utrechts Conservatorium. Getypeerd als een ‘waanzinnig talent, technisch geweldig, een allround musicus met een enorme vertelkracht en een heel eigen muzikale identiteit’, met concertervaring in binnen- en buitenland en diverse prijzen op zak (Nederlands Harpconcours, Prinses Christina Concours, Rosa Spier Harpconcours). Tijdens haar master studeerde Beate ook aan de Guildhall School of Music & Drama in Londen, waar ze onder andere improvisatielessen volgde.

Beate componeert, improviseert, arrangeert en werkt samen met andere componisten aan nieuwe werken voor de harp.  Daarbij heeft ze oog voor de maatschappelijke context. Beate is initiatiefnemer van improvisatiefestival Music in the Making – Een Harp onder de Riem en Waterlinie-tournee De Linie – Tussen Storm en Stilte. Ze stond met het programma In een ander licht aan de start van de Utrechtse 4 mei-herdenking vanaf Fort Lunet 1; inmiddels een jaarlijks terugkerend evenement. Landelijke media-aandacht ontving ze met DUMS voor het project Thuis met DUMS, waarin tijdens de eerste coronalockdown isolement onder 70-plussers werd voorkomen middels een nieuwe online lesmethode.

Beate is regelmatig te horen op radio en televisie. Afgelopen zomer zond VPRO Vrije Geluiden een reeks van 15 composities geschreven en uitgevoerd door Beate met gastmusicus uit op NPO Radio 4. Ze speelt regelmatig met het Metropole Orkest, tourde met topkoor Cappella Amsterdam en speelde duo’s met artiesten als violiste Emmy Verhey en hiphopper Fresku. Van het Concertgebouw tot dancefestival Tomorrowland, van een historisch fort tot een buurtcommunity, in een concertreeks en in de studio: alles is haar podium.

Agenda

Kerken & Orgels

Het HOK

De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad. 

Klik HIER voor de volledige omschrijving

Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)

Algemeen - GCC_beeldmerk_kleur_web.jpg  

Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.

 

De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.