Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK) Lunchconcert Maria Sanches (cello), Elske Tinbergen (cello), Jörn Boysen (orgel)

Lunchconcert Maria Sanches (cello), Elske Tinbergen (cello), Jörn Boysen (orgel)

Datum woensdag 6 februari 2013
Aanvangstijd 12:45
Locatie Kloosterkerk, Lange Voorhout (HOK)
Uitvoerenden

Maria Sanches (cello), Elske Tinbergen (cello), Jörn Boysen (orgel)

Programma

Louis François Patouart (18de eeuw)
Sonata 6, opus 2
- Adagio
- Gavotte I Gratioso & Minuetto II
- Minuetto I Gratioso & Minuetto II

Jean Barrière (1707-1747)
Sonata IV, Livre IV (1739)
- Andante
- Adagio
- Allegro prestissimo

Josef Myslivecek (1737-1781)
Trio no. 5 a due Violoncelli e Basso
- Andante
- Allegro
- Presto

Meer informatie over de uitvoerenden

Celliste María Sánchez Ramírez, geboren in Toledo, Spanje, behaalde haar master diploma in cello en kamermuziek in 1999 bij Itziar Atutxa aan het Conservatorio Superior de Música Jesús Guridi in Victoria.
In hetzelfde jaar begon ze haar studies barok- en moderne cello in de klassen van Jaap ter Linden en Lucia Swarts aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In deze tijd naam ze deel aan masterclasses van Quirine Viersen, Mihael Strauss, Rainer Zipperlin en Anner Bylsma. Ze behaalde haar diploma barokcello in 2003 en moderne cello in 2005.

María is lid van Musica Poetica en Le Tendre Amour (Barcelona) en werkt verder met ensembles en orkesten in Duitsland, Spanje en Nederland. Ze geeft regelmatig concerten in zalen en festivals in heel Europa en de Verenigde Staten (waaronder Graz Festival, Itinéraire Baroque, Lübeck Buxtehude Festival, Van Wassenaer Early Music Festival en Boston SoHip Festival).

In het verleden werkte María met dirigenten zoals Jos van Veldhoven, Macus Creed, Jacques Ogg en Federico María Sardelli.
In 2007 richtte ze haar eigen groep Las Esferas op, die zich richt op de uitvoering van Spaanse barokmuziek.
Zij heeft opnames gemaakt voor cd labels Challenge Records, Verso, Brilliant en K617 en maakte opnames voor radio en televisie in verschillende Europese landen. María was docente aan het Conservatorio Profesional de Salamanca. Tegenwoordig geeft ze regelmatig workshops en masterclasses barokcello in Spanje, zoals de "Curso de Música Barroca de Denia (Alicante).

Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Tevens specialiseerde zij zich aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in het bespelen van de 5-snarige violoncello piccolo. Masterclasses volgde zij bij Anner Bijlsma.
Elske maakte een aantal jaren deel uit van het European Union Baroque Orchestra. Met Les Musiciens du Louvre o.l.v. Marc Minkowski speelde zij o.a. in de Nederlandse Opera productie van Händel's Giulio Cesare, en zij werkte in hetzelfde orkest mee aan de CD-opname 'Rameau: une symphonie imaginaire', die een Edison 2006 heeft gewonnen.

Kamermuziek maakt Elske o.a. in het barokensemble Giardino Musicale, duo Tinbergen/Boysen en La Barca Leyden (de cd 'Music at the court of Jülich-Berg' won een Gouden Label 2012). Tevens speelt zij in Musica Poetica en the Northern Consort. Met Ensemble l'Esprit Musical was zij prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours.

Momenteel is Elske part-time promovenda aan de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden, waar zij onder leiding van Professor Ton Koopman onderzoek doet naar de vroege verschijningsvormen van de cello en de muziek die voor deze instrumenten geschreven is.

Elske heeft een passie voor het lesgeven in zowel cello en barokcello. Voor de Vereniging Huismuziek geeft zij regelmatig cursussen ensemblespel en barokinterpretatie. In de pers wordt haar spel beschreven als: "intrigerend", "trefzeker" en "alert", en wordt haar solospel "ijzersterk" genoemd.

De klavecinist en dirigent Jörn Boysen werd in 1976 in Lübeck geboren. Hij houdt zich al sinds zijn middelbare schooltijd intensief bezig met oude muziek. Boysen studeerde aan de Musikhochschule in Lübeck en vervolgens bij Tini Mathot en Ton Koopman aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tijdens zijn studietijd in Lübeck richtte Boysen het orkest Musica Poetica op.
Als dirigent, solist en continuospeler werkt hij regelmatig met orkesten en koren in Duitsland, Frankrijk en Nederland. Hij geeft bovendien masterclasses in de historische uitvoeringspraktijk.

Critici beschrijven zijn klavecimbelspel als "... affectief en zeer delicaat. Door zijn toucher ... en de verfijnde overgang tussen de manualen lukt het hem het onmogelijke op zijn instrument mogelijk te maken: de indruk van dynamische verschillen te wekken." (Kieler Nachrichten).

Boysen is muzikaal leider van Opéra Mosset in Frankrijk en dirigeerde produkties bij het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam (Orfeo Intermezzi, 2005) en de Utrechtse Spelen (Molière's / Charpentier's Le Malade Imaginaire, 2009 en 2011). Naast muziek voor deze laatstgenoemde productie componeerde hij instrumentale en vocale werken. Voor de Duitse kunstschilder en dichter Rainer Erhard Teubert zette Boysen gedichten uit diens boek Schattenwind op muziek. De première vond in maart 2010 in zijn geboortestad Lübeck plaats.

In 2010 kreeg Boysen de opdracht om alle ontbrekende recitatieven van Bach's onvolledige Markuspassie in diens stijl opnieuw te componeren. In 2011 en 2012 vonden succesvolle uitvoeringen in Nederland en Duitsland plaats. Door de Duitse pers werd deze versie van de Markuspassie als alternatief voor Bach's Matthäus- en Johannespassion geroemd.

Naast zijn muzikaal werk is Boysen programmeur van de vier concertseries van Stichting Musica Antica da Camera in Den Haag.

Actueel

Agenda

Kerken & Orgels

Het HOK

De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad. 

Klik HIER voor de volledige omschrijving

Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)

Algemeen - GCC_beeldmerk_kleur_web.jpg  

Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.

 

De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.